Β' Τάξη

Στη Λογοτεχνία της Β τάξης ( τμήματα Β1 και Β3) τα παιδιά μελέτησαν το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη «Πίνοντας ήλιο Κορινθιακό». Χωρίστηκαν σε ομάδες και θέλησαν να γνωρίσουν καλύτερα τον ποιητή και το έργο του. Στην προσπάθειά τους αυτή ανακάλυψαν την ιδιαίτερη αγάπη του Οδυσσέα Ελύτη όχι μόνο για την ποίηση αλλά και για τη ζωγραφική και το κολάζ. Στη συνέχεια ασχολήθηκαν και τα ίδια τα παιδιά με την ποίηση και τη ζωγραφική, μιμούμενα τον ποιητή. Έγραψαν τα δικά τους ποιήματα , με τη μορφή ακροστιχίδας, εικονογράφησαν τα ποιήματά τους με δικές τους ζωγραφιές, σχετικές με το περιεχόμενο των ποιημάτων τους. Τέλος, μορφοποίησαν σε ψηφιακό κολάζ τις προσωπικές τους δημιουργίες, τιμώντας , έτσι, τον ποιητή με τον δικό τους τρόπο. Κάποιες ομάδες ετοίμασαν και ανθολόγιο με διάφορα ποιήματα που έχουν ως θέμα τη φύση.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Αθανασίου Παρασκευούλα

Ακολουθούν, ενδεικτικά, κάποιες από τις εργασίες τους.

Project Ακροστιχίδες

Άξιον Εστί

Ποήματα για τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον

Ποιήματα που αναφέρονται στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση


 

Στο σχολικό εγχειρίδιο των Κειμένων της Β΄ Γυμνασίου υπάρχει απόσπασμα από το « Μανία Πόλεως» του Κοσμά Ι. Χαρπαντίδη.

Οι μαθητές του Β2 ενεπλάκησαν σε ομαδική εργασία με τίτλο « Χαλασμένες γειτονιές… η Καβάλα του χθες και του σήμερα».

Τόπος και Χρόνος, Ανάπτυξη και Αξιοποίηση του αστικού χώρου, «Φυλακισμένα» παιδιά και Έλλειψη χώρου για παιχνίδι, Γλώσσα – Ύφος- Λεξιλόγιο ήταν οι τομείς με τους οποίους οι μαθήτριες και οι μαθητές ασχολήθηκαν.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μπαλαδήμα Αθανασία

Ακολουθούν κάποιες από τις εργασίες τους:

ΧΑΛΑΣΜΕΝΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΑ Ι.ΧΑΡΠΑΝΤΙΔΗ: ΜΟΥΓΙΑΚΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ • ΞΑΝΘΑΚΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ • ΜΑΡΙΝΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ • ΛΑΓΑΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ • ΚΩΝΣΤΙΑΝΤΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ

ΧΑΛΑΣΜΕΝΕΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΑ Ι.ΧΑΡΠΑΝΤΙΔΗ: ΘΕΟΔΩΡΑ ΨΥΧΟΜΑΝΗ • ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΑΛΛΙΟΥ • ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΨΥΧΟΜΑΝΗ


 

 Στο μάθημα της Λογοτεχνίας( Β τάξη Β1, Β3) πραγματοποιήθηκε συγκριτική- συνδυαστική ανάγνωση του ποιήματος του Γ. Ρίτσου «Ερημωμένα χωριά» και του διηγήματος του Γ. Μαγκλή «Γιατί;». Έτσι, είχαν την ευκαιρία οι μαθητές να «δουν» το γεγονός του πολέμου μέσα από την ποιητική ματιά του Γ. Ρίτσου και παράλληλα μέσα από τον αφηγηματικό ανθρωποκεντρικό φακό του Γ. Μαγκλή. Οργανωμένοι σε ομάδες διερεύνησαν το ιστορικό πλαίσιο της εποχής και εισέπραξαν την έντονη εικόνα της καταστροφής, της ερήμωσης και της διάψευσης που άφησε πίσω του ο β΄ παγκόσμιος πόλεμος. Διαπίστωσαν ότι και τα δύο έργα αποτελούν μια ηχηρή διαμαρτυρία απέναντι στον παραλογισμό του πολέμου αλλά ταυτόχρονα και μια φιλειρηνική έκκληση προς όλους τους λαούς ανεξάρτητα από εθνικότητα , Γλώσσα και πολιτισμό. Επηρεασμένοι, λοιπόν, οι μαθητές μας, από το πνεύμα των παράλληλων κειμένων θέλησαν και οι ίδιοι να καταγγείλουν τη φρικαλεότητα του πολέμου, σε μια συγκυρία όπου ηχούν και πάλι τα τύμπανα του πολέμου και απειλούν τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια, διατυπώνοντας με ποικίλους τρόπους τα δικά τους αντιπολεμικά μηνύματα.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αθανασίου Παρασκευή

Ακολουθούν οι εργασίες τους:

 
 

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Β τάξης (Β1, Β3) στη Λογοτεχνία αφορμώνται από το διήγημα του Μ. Κουμανταρέα «Γραφείον ευρέσεως εργασίας»( το οποίο ανήκει στη συλλογή : « τα μηχανάκια» και επικεντρώνεται στις αρνητικές συνθήκες ζωής και στα κοινωνικά και ιδεολογικά αδιέξοδα των νέων τη δεκαετία 1950-1960) και παρουσιάζουν την εικόνα της μετεμφυλιακής Ελλάδας αναδεικνύοντας τα κοινωνικά προβλήματα της περιόδου αλλά και τις καθοριστικές αλλαγές που συντελέστηκαν σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Για το σκοπό αυτό συγκέντρωσαν φωτογραφικό υλικό, ιστορικές και εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες σχετικά με τον ελληνικό κινηματογράφο, το λαϊκό τραγούδι, την αστυφιλία, την πολιτική κατάσταση, την άναρχη οικιστική ανάπτυξη , τα παραδοσιακά επαγγέλματα ,τη μετανάστευση, την ανεργία κλπ.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αθανασίου Παρασκευή

Ακολουθούν οι εργασίες τους:

Δεκαετία 50-60

Μουσική Ελλάδα

Το λαϊκό τραγούδι της δεκαετίας '50-'60


Οι μαθητές κι οι μαθήτριες των τμημάτων Β1 και Β2, στο πλαίσιο του μαθήματος της "Ιλιάδας" του Ομήρου, "κεντρίστηκαν" από τις αναφορές του εν λόγω ποιητή στο θέμα της δουλείας και , μετά από δημιουργική συζήτηση και ανταλλαγή γόνιμων προβληματισμών και γνώσεων, προέβησαν σε δημιουργία ατομικών ή ομαδικών εργασιών, κυρίως σε μορφή power point.

Αντικείμενο των εργασιών αυτών είναι μια συλλογή γνωστικού υλικού σχετικά με τις αρχαίες εκφάνσεις και μορφές της δουλείας , αλλά και μια γόνιμη κι εποικοδομητική έρευνα για τις σύγχρονες εκφράσεις της δουλείας!

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ζορμπά Αμαλία

Παρακάτω, μπορείτε να δείτε κάποια πολύ αξιόλογα "δείγματα γραφής" εργασιών για το εν λόγω θέμα.

Σύγχρονες μορφές δουλείας του Χρήστου Κουράνου

Η δουλεία στην αρχαιότητα των Μουγιάκου Αθανασίας και Ξανθάκου Αικατερίνης

Σύγχρονες μορφές δουλείας των Νεκτάριου Βυτινιώτη και Κατσικάρη Περικλή (Β1)

Σύγχρονες μορφές δουλείας του Βαρβιτσιώτη Παναγιώτη (Β1)

Σύγχρονες μορφές δουλείας της Διαμαντοπούλου Ευαγγελίας (Β1)

Εργασία για τη σύγχρονη δουλεία του Μπεκιάρη Δημήτρη (Β2)

Η δουλεία στην αρχαιότητα και σήμερα της Κόνσουλα Ιωάννας (Β1)


Στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής και της βιωματικότητας, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, δόθηκε στους μαθητές/τριες των τμημάτων Β1 και Β2, στο μάθημα της Ιλιάδας ένα πολύ αξιόλογο ερέθισμα: να συνθέσουν , είτε σε ομαδικό , είτε σε ατομικό επίπεδο, ελεύθερες διασακευές διαλόγων ανάμεσα σε ήρωες ή θεούς του έπους.

Κατ αυτό τον τρόπο, θα επέλεγαν, είτε να "πειράξουν" από λίγο έως πολύ το διάλογο, κάνοντας αυτοσχεδιασμούς και παρεμβαίνοντας με "όπλο" τη φαντασία τους και την ευρηματικότητά τους, είτε να "μεταφέρουν " την αντίστοιχη σκηνή στο σήμερα, εφαρμόζοντας τη διαχρονία..

Η ανταπόκριση των μαθητών /τριών στο "κάλεσμα" αυτό ήταν άμεση κι ενθουσιώδης , με αποτέλεσμα να φιλοτεχνήσουν κολάζ, ζωγραφιές και παρουσιάσεις με τους εν λόγω διαλόγους.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ζορμπά Αμαλία

Παρακάτω, θα δείτε "δείγματα γραφής" από τη σκηνή ζηλοτυπίας της Ήρας προς το Δία,όπου με χιούμορ και φαντασία αποτύπωσαν το διαχρονικό αυτό φαινόμενο συζυγικής "μουρμούρας", που εντάσσεται στο θεματικό πλαίσιο του ανθρωπομορφισμού.

  • Ζωγραφική απεικόνιση διαλόγου Δία και Ήρας της Ψυχομάνη Θεοδώρας και Ψυχομάνη Αικατερίνης (Β2)

 dialogos Dia kai Ari Psichomani TheodoraAikaterini

Σύγκρουση στον Όλυμπο - Διάλογος Δία και Ήρας Βυτινιώτη Νεκτάριου (Β1)

Διάλογος Δία και Ήρας των μαθητών Κουράνου Χρήστου και Κουτσούπη Κωνσταντίνου (Β1)

Διάλογος Αχιλλέα - Θέτιδος της Μαλλιου Βασιλικής (Β2)

 


Νεοελληνική Λογοτεχνία ( Β τάξη Β1, Β3)

Στο πλαίσιο του μαθήματος οι μαθητές και οι μαθήτριες μελέτησαν το κείμενο « Ο Κάσπαρ Χάουζερ στην έρημη χώρα» από το « Διπλό βιβλίο» του Δ. Χατζή. Με ερέθισμα τη φωτογραφία που φιλοξενεί το βιβλίο τους (Βλάσης Κανιάρης « Εγκατάσταση») ανέλαβαν ομαδικές και ατομικές εργασίες. Προσπάθησαν να περιγράψουν τις σκέψεις και τις εντυπώσεις, που τους προκάλεσε το έργο και να δώσουν τη δική τους ερμηνεία για την επιλογή του καλλιτέχνη να αποδώσει τις φιγούρες των μεταναστών με ιδιαίτερο και αινιγματικό τρόπο. Ακόμη επιχείρησαν να « ζωντανέψουν» κάποιους από τους μετανάστες της «Εγκατάστασης» παρουσιάζοντας τις προσωπικές τους ιστορίες, δίνοντάς τους πρόσωπο και γεμίζοντας τις βαλίτσες τους με προσωπικά αντικείμενα, φωτογραφίες αγαπημένων προσώπων κ.α. Κάποιες από τις ομάδες κατασκεύασαν ένα αυτοσχέδιο σκηνικό που είχε ως αφετηρία το έργο του Βλάση Κανιάρη και παρουσίασαν τις αφηγήσεις που έγραψαν σε θεατρικό αναλόγιο. Επιπλέον, έγινε προσπάθεια να συνδεθεί το εικαστικό έργο με το νόημα του αποσπάσματος του βιβλίου τους και με δύο ακόμη παράλληλα κείμενα, τους δόθηκαν τα ποιήματα : «Μονοτονία» του Κ. Π. Καβάφη και « Πάτμιοι εργάτες στο Μπέρκλεϊ» του Μανόλη Πρατικάκη.

Δείτε τα παράλληλα κείμενα

https://cavafy.onassis.org/el/object/aqzt-amew-cnmr/

Στο σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε το έργο του Β. Κανιάρη

http://collection.emst.gr/projects/%CE%A4%CE%BF-%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%84%CF%83%CF%8C/

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αθανασίου Παρασκευή

Ακολουθούν κάποιες από τις εργασίες, που επέλεξαν τα ίδια τα παιδιά, ύστερα από την αξιολόγηση που έγινε στην τάξη:

Εργασία: Τι <<βλέπετε>> στην φωτογραφία της εγκατάστασης; Ποιες σκέψεις και ποια συναισθήματα σας προκαλεί;

Εργασία: Προσπαθήστε να «ζωντανέψετε» κάποιον από τους μετανάστες. Δώστε του πρόσωπο, γεμίστε τις βαλίτσες του με αντικείμενα, φωτογραφίες κτλ., και αφηγηθείτε τη δική του ιστορία.


 

Στη Λογοτεχνία της Β τάξης (Β1, Β3 ) οι μαθητές/τριές μας από την ενότητα του βιβλίου τους « άνθρωπος και φύση» μελέτησαν τα ποιήματα του «πίνοντας ήλιο Κορινθιακό» του Ο. Ελύτη, « Αθήνα» του Α. Ασλάνογλου , « Η πόλη» της Α. Τσακνιά και το κείμενο « Ένα παλιό μήνυμα στο σύγχρονο κόσμο» , το οποίο αποκτά προφητικό χαρακτήρα καθώς οι ανησυχίες του Ινδιάνου Σιατλ επιβεβαιώθηκαν στο ακέραιο. Σήμερα, δυστυχώς, ζούμε τις επιπτώσεις των προειδοποιήσεων για το περιβάλλον που δεν εισακούστηκαν. Έτσι, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εξετάσουν τα αρνητικά επακόλουθα από την αλόγιστη ανάπτυξη και τα καταναλωτικά πρότυπα του δυτικού πολιτισμού. Ο κριτικός προβληματισμός τους επεκτάθηκε και στην αρνητική επενέργεια που έχει η βίαιη συμπεριφορά του ανθρώπου απέναντι στη φύση. Παράλληλα συνδυάσαμε τα κείμενα αυτά με κάποια άλλα από την ενότητα « προβλήματα της σύγχρονης ζωής». Ιδιαίτερα, το απόσπασμα « Στην εποχή του τσιμέντου και της πολυκατοικίας» από το πεζογράφημα « Η αυλή μας» της Μαρίας Ιορδανίδου έδωσε το κίνητρο στους μαθητές να αναφερθούν στο άσχημο και περιοριστικό για τα παιδιά βίωμα της πόλης. Επιτυχημένος υπήρξε και ο συνδυασμός του κειμένου αυτού με το τραγούδι της Αρλέτας « Τσιμεντούπολη».

Στο σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι της Αρλέτας

https://youtu.be/71nWKpxwfUI

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αθανασίου Παρασκευή

Ακολουθούν σχετικές εργασίες:

Γιακαλή - Κουτσούπη

Κατσαβού - Κόνσουλα - Διαμαντοπούλου - Καστιγάκη

Σολιδάκη - Σούσουλα

 


 

Λογοτεχνία Β τάξης ( Β1, Β3 )

Επιλέξαμε να κλείσουμε τον κύκλο των εργασιών και δραστηριοτήτων της Λογοτεχνίας κάπως… ανατρεπτικά, αφήνοντας τελευταίες τις εργασίες που κάναμε στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Το πρώτο κείμενο που διαβάσαμε το Σεπτέμβριο στην τάξη ήταν το « Και πάλι στο σχολείο» της Ζωρζ Σαρή ( της γνώριμης και αγαπημένης πια σε μας από την « Νινέτ», που διδαχθήκαμε πέρυσι). Συγκροτήσαμε ομάδες εκ νέου για την καινούρια χρονιά και διαβάσαμε τα βιβλία της Ζωρζ : « Ζουμ» , «Τα Χέγια», « Ο Κύριός μου», « ο θησαυρός της Βαγίας». Στη συνέχεια διασκευάσαμε κάποιες σκηνές από τα έργα αυτά και τις δραματοποιήσαμε, με επιτυχία , θέλουμε να πιστεύουμε, παρουσιάζοντάς τες στο θεατρόφιλο « κοινό»της τάξης μας. Αποφασίσαμε να κάνουμε και ένα αφιέρωμα στην αγαπημένη μας συγγραφέα σε ψηφιακή μορφή. Σας παραθέτουμε ένα μικρό αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς μας.

Σας αποχαιρετάμε για φέτος και σας ευχόμαστε καλό Καλοκαίρι με γεύση …Λογοτεχνίας.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β τάξης (Β1 , Β3)

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αθανασίου Παρασκευή

Φωτογραφικό Υλικό για τη Ζωρζ Σαρή

Εργασία για τη Ζωρζ Σαρή της Ιωάννας Κόνσουλα