"Το μεγάλο μας Τσίρκο" του Ι. Καμπανέλλη
Επίσκεψη της Άλκης Ζέη στο σχολείο μας
"Ελένη" του Ευριπίδη
Στο καταφύγιο Φλαμπούρι στην Πάρνηθα
Περίπατος στην Πάρνηθα
Βιωματικές δράσεις στη Βουλή των Ελλήνων
Στο Ιστορικό αρχείο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος
Ας μιλήσουμε για ... παραμύθια

Βαγγέλης Γιακουμάκης

για τον Βαγγέλη...

Συνάντησαν  τον Βαγγέλη για κακή του τύχη τον φουκαρά και βρήκαν αντικείμενο χαβαλέ, πλάκας, διασκέδασης. Διασκέδαζαν την πλήξη τους εκεί πάνω στο κρύο, μακριά από τη λεβεντογέννα, περνούσαν όμορφα να ενοχλούν ένα ανυπεράσπιστο εικοσάχρονο που δεν ήξερε ακόμη τι κάνει σ' αυτή τη ζωή, που δεν μπορούσε να καταλάβει τι θέλουν αυτοί οι άνθρωποι απ' αυτόν. Μα δεν τον αγαπούν οι πατριώτες του ; Μα τότε με ποιον να κάνει παρέα ; Ωραία του κάνουν και καμιά πλάκα. Στενοχωριέται. Τι πρέπει να κάνει ; Να τους κάνει πέρα ; Γίνεται αυτό ;

Μα η πλάκα χοντραίνει συνεχώς και περισσότερο. Τον αντιμετωπίζουν σαν παιχνίδι. Κι εκείνος κάνει υπομονή. Κάνει το πικρό γλυκό, γιατί είναι πατριώτες, υποτίθεται ότι είναι φίλοι του. Τον χτυπάνε, τον κλωτσάνε, τον κάνουν ρεζίλι κι αυτός γελάει...Δήθεν ότι είναι πλάκα. Μια φορά πόνεσε κι έκανε υπομονή. Πήγε να κλάψει και ξαφνικά το κλάμα έγινε γέλιο. Δεν άντεξε άλλο.....

Χιλιάδες παιδιά στα ελληνικά σχολεία έχουν προβλήματα παρόμοια σαν του Βαγγέλη. Κάνουν υπομονή ή πολλές φορές γίνονται αντικείμενα χλευασμού, προσβολών, επιθετικότητας που έτσι κι αλλιώς υπάρχει στην ελληνική κοινωνία την εποχή της κρίσης και μοιραία μεταφέρεται στα παιδιά ! Τα παιδιά του γυμνασίου δεν θέλουν πολύ. Επί ώρες στοιβάζονται σε ακατάλληλες αίθουσες και πρέπει να στέκονται καθιστά και ακίνητα προσηλωμένα πολλές φορές σε αντικείμενα που δεν τους προκαλούν κανένα ενδιαφέρον ούτε επιτέλους μπορούν να τα κατανοήσουν. Στα διαλείμματα τα σώματά τους εκδικούνται. Το ένα πέφτει πάνω στο άλλο. Αγκαλιάζονται, χτυπιούνται, μαλώνουν, βρίζονται γιατί είναι παιδιά, έφηβοι και δεν ξέρουν ακόμη τι πράγμα ψάχνουν το ένα από το άλλο. Δεν είναι δύσκολο σ' ένα σχολείο που καλλιεργεί αντιθέσεις και ανταγωνιστικές τάσεις κάποιο παιδί που μειονεκτεί να αντιδρά με κακία, με επιθετικότητα και αντεκδίκηση. Και τότε ξεκινάει το bulling και η παρενόχληση κάθε μορφής. Οι μαθητές δεν έχουν ομοιογένεια ! Αλλος/η έχει οικογένεια άλλος όχι, άλλος έχει χρήματα άλλος όχι,  άλλος έχει βοήθεια απ' το σπίτι άλλος όχι, άλλος έχει δυνατότητες και ταλέντα και το περιβάλλον να τα καλλιεργήσει κι άλλος όχι, άλλος έχει μαθησιακά προβλήματα και τη στήριξη απ' το σπίτι κι άλλος όχι, άλλος έχει σοβαρά οικογενειακά προβλήματα κι άλλος όχι. Όταν λοιπόν συσσωρεύονται αυτές οι αντιθέσεις κάποια στιγμή αυτές ξεσπάνε και συνήθως την πληρώνουν οι αδύναμοι...

Για να αντιμετωπίσει ένα παιδί το bulling πρέπει να αντιδράσει με ψυχραιμία και υπομονή... Πρέπει να επιβάλει το σεβασμό στους επιτιθέμενους όχι με πράξεις βίας λεκτικής και σωματικής, αλλά με συμπεριφορά ψύχραιμη και συνετή. Να ψάξει να βρει τρόπους ή να συμφιλιωθεί με τους επιτιθέμενους ή να απομακρυνθεί απ' αυτούς ή να αναφέρει το πρόβλημα στους δασκάλους του. Σε περιπτώσεις ακραίες πρέπει οπωσδήποτε να γνωστοποιήσει το πρόβλημα στους οικείους του ή στους δασκάλους του. 

  

Κουζελέας Ευστράτιος Μαθηματικός