Β΄ Τάξη 2022-23

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιλιάδας του Ομήρου ( Β1 και Β3 Γυμνασίου ), οι μαθητές/τριες, παρακινήθηκαν , με αφόρμηση τη Ραψ Α (Σκηνές στον Όλυμπο), να φιλοτεχνήσουν κολάζ και ζωγραφική , σε συνδυασμό με ελεύθερα διασκευασμένους απ' τους ίδιους διαλόγους ανάμεσα στους πρωταγωνιστές της εν λόγω ενότητας , τον Δία , την
Ήρα , τη Θέτιδα και τον Ήφαιστο. Τόσο τα κολάζ και η ζωγραφική απεικόνιση των ηρώων, όσο και οι διάλογοι , ανέδειξαν τη
δημιουργική φαντασία , την ευρηματικότητα και το χιούμορ τους, καθιστώντας πιο ελκυστική την ενότητα και πιο αποτελεσματική την πρόσληψή της από μέρους των μαθητών/τριών.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αμαλία Ζορμπά

Εργασίες μαθητών μπορείτε να βρείτε εδώ.

ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β τάξης του 1ου Γυμνασίου Περιστερίου που συμμετείχαν στο πρόγραμμα φιλαναγνωσίας γνώρισαν τον σύγχρονο λογοτέχνη Α. Σεργή, τον τόπο και τις ιστορικές συνθήκες του έργου του και ύστερα προχώρησαν στις δικές τους δημιουργίες χρησιμοποιώντας την ίδια αφηγηματική ύλη ή μετασχηματίζοντάς την ανάλογα με την έμπνευσή τους. Για την υλοποίηση του προγράμματος αξιοποιήθηκαν διάφορα λογισμικά (π.χ.κατασκευή πολυτροπικών κειμένων, ψηφιακή αφίσα, ψηφιακό βιβλίο κλπ). Έτσι δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να απολαύσουν τη λογοτεχνία και παράλληλα να ασκηθούν στην αναπαράσταση εικόνων ή σκηνών από το λογοτεχνικό έργο εξοικειωνόμενοι με διάφορους κώδικες που μπορούν να οργανώσουν ή να μεταπλάσουν την αφηγηματική ύλη.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το εν λόγω πρόγραμμα ξεκίνησε από την επιθυμία μας να μεταδώσουμε στους μαθητές μας την αγάπη μας για τη λογοτεχνία, κάτι που δε φαίνεται ναεπιτυγχάνεται με την ισοπεδωτική διδασκαλία του μαθήματος (ενότητες, αφηγηματικές τεχνικές, διαγωνίσματα κλπ.). Αναζητήσαμε, λοιπόν, τρόπους να φέρουμε τους μαθητές μας πιο κοντά στο βιβλίο. Η τεχνολογία αποτέλεσε αρωγό μας στο σχέδιο αυτό, μιας και αποτελεί γέφυρα επικοινωνίας με τη νέα γενιά. Έτσι θέσαμε σε εφαρμογή το συγκεκριμένο πολιτιστικό πρόγραμμα, το οποίο συνέδεσε τη λογοτεχνία με τις νέες τεχνολογίες. Στο πλαίσιο αυτό, κύριο μέλημά μας ήταν να κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών γι’αυτό και εμπλουτίσαμε το πρόγραμμα με μια ποικιλία δράσεων συνοδευτικών της
λογοτεχνίας.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Στο συγκεκριμένο σχέδιο δράσης εφαρμόστηκε η δραστηριοκεντρική, βιωματική, διερευνητική, ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας. Αρχικά παρουσιάστηκε από τους εκπαιδευτικούς ο συγγραφέας και η εποχή του με τη βοήθεια οπτικοακουστικού υλικού. Η γνωριμία των μαθητών με το λογοτεχνικό έργο έγινε είτε με δραματοποιημένη ανάγνωση, είτε με άλλες βιωματικές μεθόδους ( παιχνίδι ρόλων, διασκευασμένους διαλόγους ή αφηγήσεις κ.α). Για το σκοπό αυτό οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες με δική τους επιλογή, η κάθε ομάδα ανέλαβε να παρουσιάσει ένα κεφάλαιο του βιβλίου με δικό της τρόπο (π.χ. δραματοποιημένη αφήγηση, περιληπτική αναδιήγηση, παρουσίαση επιλεγμένων σκηνών του κεφαλαίου, οι οποίες προκάλεσαν εντύπωση ). Σε κάθε συνάντηση μετά την παρουσίαση του κεφαλαίου τα παιδιά με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο ασχολούνταν με φυλλάδια εργασίας που δίνονταν από τους εκπαιδευτικούς και απέβλεπαν σε συγκεκριμένους στόχους, οι μαθητές επέλεγαν κάποιες από τις δραστηριότητες, τις οποίες , στο τέλος της διδακτικής ώρας, παρουσίαζαν στην ολομέλεια της τάξης. Ακολουθούσε συζήτηση, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση από τις ομάδες.

Λόγω της έλλειψης χρόνου και των κατάλληλων συνθηκών ( π.χ. εργαστήριο πληροφορικής) , τα παιδιά αναλάμβαναν τη διεκπεραίωση δραστηριοτήτων εκτός σχολικού ωραρίου. Στο πλαίσιο αυτό υλοποίησαν ποικίλες ψηφιακές εργασίες . Επειδή το λογοτεχνικό έργο είχε ως κύριο θέμα τους Μικρασιάτες πρόσφυγες, ασχολήθηκαν οι μαθητές μας με τις δυσχέρειες που συνάντησαν ερχόμενοι στην Ελλάδα. Συνέδεσαν, μάλιστα, με μεγάλη επιτυχία, το θέμα αυτό με την τοπική ιστορία του Περιστερίου. Έκαναν έρευνα σχετικά με την εγκατάσταση των Μικρασιατών προσφύγων στο Περιστέρι, τις ιδιαίτερες
δυσκολίες που συνάντησαν, τις κοινωνικές μεταβολές που συντελέστηκαν προκειμένου να ενσωματωθούν οι Έλληνες πρόσφυγες της Μικράς Ασίας στην πόλη μας. Κάποιες από τις ομάδες με αφορμή τη συγκεκριμένη ιστορική συγκυρία διερεύνησαν γενικότερα τις δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει ο πρόσφυγας ή ο μετανάστης που εγκαταλείπει την πατρίδα του. Έτσι οι μαθητές μας προβληματίστηκαν σχετικά με την αποδοχή του πρόσφυγα, « του ξένου», «του άλλου», «του διαφορετικού». Σε αυτό συνέβαλε η προβολή επιλεγμένου οπτικοακουστικού υλικού με θέμα τη διαφορετικότητα, την
αποδοχή του άλλου και δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να εκφράσουν τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους, να ευαισθητοποιηθούν και να καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση, αποκτώντας συναισθήματα συμπάθειας και κατανόησης για τον άλλο.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με την αγωνία για τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών, δεδομένου του φόρτου εργασιών και της έλλειψης ελεύθερου χρόνου. Η εφαρμογή όμως ήταν για μας μια ευχάριστη έκπληξη. Τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό και τον μετέδωσαν και στους άλλους, κάπως αδιάφορους, αρχικά, μαθητές. Δεδομένων των ευρύτερων δραστηριοτήτων των μαθητών (αθλητικές δράσεις, εξωσχολικές υποχρεώσεις) πρόβλημα αποτέλεσε η έλλειψη ελεύθερου χρόνου. Σε όσα σημεία διακρίναμε κόπωση των μαθητών, αλλάζαμε τις δραστηριότητες. Παρατηρήσαμε ιδιαίτερο ενθουσιασμό των μαθητών σε όποια δραστηριότητα είχε να κάνει με το θέατρο, τη δημιουργική γραφή και γενικά με την ελεύθερη δράση των μαθητών. Αντίθετα, όσες δραστηριότητες προσέγγιζαν την καθημερινή διδακτική πρακτική ( π.χ. έρευνα στο διαδίκτυο) διακρίναμε δισταγμό ή και άρνηση. Μερικοί μαθητές που αρχικά ήταν διστακτικοί σε δράσεις που τους «εξέθεταν» στα μάτια των συμμαθητών τους ( π.χ. θεατρικό παιχνίδι) γρήγορα τις ξεπέρασαν. Αφίσες, ψηφιακό βιβλίο, power point κ. α. προσέλκυσαν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των μαθητών.

Υπεύθυνες καθηγήτριες : Αθανασίου Παρασκευή, Κούτλα Αικατερίνη, Καρατζά Ελευθερία

Ακολουθούν οι εργασίες μαθητών:

Μικρασιάτες Πρόσφυγες

Μικρασιατική εκστρατεία

Οι πρώτες ανάγκες ενός πρόσφυγα

Το γαλάζιο που μας ενώνει